Pålogging
FNSP benytter Microsoft Azure AD som påloggingsmekanisme. Det vil si at de fleste av dere benytter samme innlogging som på andre systemer i organisasjonen og kommer rett inn i redigeringsmodus uten å måtte skrive brukernavn og passord.
Vi har to typer brukere på FNSP. De aller fleste er gjestebrukere og skal fungere på samme måte som pålogging til andre datasystemer i organisasjonen din.
Den andre typen er lokale brukere. Disse har et eget brukernavn, passord og MFA (multifaktor-app på mobilen fra Microsoft). Dette gjelder kun følgende foretak:
- Pasientreiser
- Betanien Hospital
- Revmatismesykehuset
- Martina Hansens Hospital
- Diakonhjemmet sykehus
Gjestebrukere:
Når man er gjestebruker så låner vi brukerkontoen du har i egen organisasjon i FNSP. Det vil si at brukernavn, passord, MFA og alt annet relatert til din bruker styres av foretaket eller regionalt IKT-selskap.
I FNSP blir denne brukeren lagt inn som gjest, slik at man får tilgang til hele eller deler av nettstedet.
Om du ikke kommer inn i det hele tatt så er det noe som må løses med ditt IKT selskap. En god test kan være å se om du kommer inn på noen av Microsoft sine skytjenester i nettleseren, siden de bruker samme mekanisme. Som for eksempel epost: https://outlook.office365.com/mail/
Kommer du inn på lenken over så er du pålogget Azure AD og skal også være pålogget for FNSP.
Ofte skyldes problemer med pålogging til FNSP, at man er på hjemmekontor og ikke har koblet opp mot VPN eller andre lokale/regionale innstillinger. Det kan også hjelpe å starte maskinen på nytt.
Lokale brukere:
Er du fra et av foretakene som er nevnt over så har du et eget brukernavn og passord du bruker for FNSP. Dette brukernavnet er IKKE det samme som du bruker ellers i andre datasystemer.
Hos noen av foretakene må du da logge på i inkognitomodus (inprivate) på nettleseren, for at det ikke skal bli konflikt med Microsoftbrukeren fra ditt foretak.
Feilmeldinger